پیش بینی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 با کمک ساعت‌های مچی هوشمند

13 ژانویه‌ی 2017- یک تحقیق جدید نشان می‌دهد استفاده از یک ساعت مچی هوشمند می‌تواند به تشخیص افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2، کمک کند.

 تحقیقات محققان دانشگاه استنفورد نشان می‌دهد که این دستگاه‌های دیجیتال همچنین ممکن است بتوانند ابتلا افراد به سرماخوردگی یا سایر بیماریهای پیچیده‌تر را نشان دهد.

 بسیاری از افراد در حال حاضر از تکنولوژیهای پوشیدنی برای نظارت بر تعداد گام‌های خود در طول روز استفاده می‌کنند، اما در این پژوهش، محققان دانشگاه استنفورد از این ابزار برای اندازه‌ گیری دمای پوست و ضربان قلب استفاده کردند. آنها توانستند با استفاده از این تکنولوژی میزان مقاومت افراد به انسولین را تعیین کرده و بدین ترتیب خطر ابتلا فرد را به دیابت نوع 2 در مراحل اولیه تشخیص دهند.

نویسنده‌ی ارشد این مقاله پرفسور Michael Snyder، رئیس مرکز ژنتیک دانشگاه استنفورد گفت: ما می‌خواهیم به افراد بگوییم که چه موقع سالم هستند و چنانچه در شرف ابتلا به بیماری هستند، بتوانیم در مراحل اولیه، بیماری آنها را تشخیص دهیم.

 ضربان قلب و درجه حرارت پوست در هنگام بیماری افزایش می‌یابد، به همین دلیل محققان از این اطلاعات برای نوشتن یک  برنامه‌ی نرم افزاری استفاده کردند که اختصاصاً برای این تحقیقات نوشته شده  و قادر به جمع‌آوری این اطلاعات بود.

پرفسور Snyderکه خود در این تحقیق شرکت داشت، با استفاده از این ساعت هوشمند متوجه گردید که در شرف ابتلا به بیماری[1] Lymeاست، او گفت: در شروع تعطیلات، ضربان قلبم افزایش یافت و برعکس میزان مصرف اکسیژن بدنم کاهش یافته بود، این موضوع نشان داد که بدنم به درستی کار نمی کند، برای چند روز متوالی تب داشتم و دکتر هم ناخوشی مرا تایید کرد و درمان را آغاز کرد و خوشبختانه علایم بیماری برطرف شد. این یافته‌ها نشان می‌دهد که ممکن است از این تکنولوژی هوشمند برای تشخیص علایم اولیه‌ی بیماریها در آینده استفاده شود.

 دکتر Snyderمی‌گوید: اطلاعات جمع‌آوری شده می‌تواند به پزشک شما در تشخیص بیماری کمک کند، البته انتظار می‌رود در ابتدا با چالش‌های در ادغام داده‌ها و استفاده از آن در روشهای بالینی مواجه باشیم برای مثال افراد ممکن است تمایلی به انتشار داده‌های فیزیولوژیکی خود یا به اشتراک گذاری همه ی آنها با پزشک یا مراقبین بهداشتی خود نباشند. پزشکان و بیمه‌های درمانی احتمالاً خواهان تحقیقات قوی و محکم برای کمک به هدایت این اطلاعات شخصی طولی جامع، به مراقبین بالینی، خواهند بود. با این حال دکتر اسنایدر می‌گوید: در بلند مدت من بسیار خوشبین هستم که حسگرهای زیستی شخصی به ما برای دستیابی به زندگی سالم تر و حفظ سلامتمان کمک خواهند کرد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jan/smart-watches-could-help-predict-type-2-diabetes-risk-99768958.html



[1]بیماری لایم به انگلیسیLyme disease نوعی عفونت اسپیروکتی چندسیستمی است که خصوصیات‌ آن‌ عبارت‌ است‌ بثورات پوستی‌ كه‌ به‌ دنبال‌ آن‌ پس‌ از هفته‌ها تا ماه‌ها علایم‌ی مرتبط‌ با‌ دستگاه‌ عصبی‌ مركزی‌، دستگاه‌ قلب‌ و عروق‌ و مفاصل‌ در فرد ظاهر می‌گردد.